چگونه در شغلمان پیشرفت کنیم؟

چند سالی است که در شرکتی مشغول کار هستید و گاهی فکر می‌کنید که سال‌های عمرتان را برای کارهای مهمی می‌گذرانید اما کسی متوجه اهمیت آنها نیست. یکی از دلایل این فکر، تغییر کردن موقعیت کاری شماست. خبری از افزایش حقوقی بیش از دیگر همکاران یا پاداش نیست. حتی در ظاهر هم مدیران، پست و سمت شما را ارتقا نمی‌دهند. آیا شما کارتان را خوب انجام نمی‌دهید؟ آیا مدیران در ارزیابی از کار شما ناتوان هستند و آن را دست کم گرفته‌اند؟ آیا همکارانتان از شما در ایفای شغلشان موفقترند؟ همه این پرسش‌ها را می‌توانید با چند توصیه بهداشت زنان پاسخ دهید و راه ترقی در شغلتان را مستقیم و راحت اما آرام و تدریجی بپیمایید. 

در سازمان‌های امروزی، کار و تلاش زیاد در انجام وظایف، برای  پیشرفت و ترقی در مراحل کاری و گرفتن مزایای سازمانی کفایت نمی‌کند بلکه مدیران نیز باید به این درک و دریافت از عملکرد و رفتار فرد شاغل برسند که او فردی شاخص، فعال و برجسته در کارش است و استحقاق رشد و ترقی سازمانی را دارد. یعنی، هر فرد باید برای معرفی کارآمدی خود و ترقی، تلاش‌هایی بیش و خارج از شرح وظایفش انجام دهد.

قاضی خود باشید: ‌پیش از آنکه انتظار ارتقا و پیشرفت خود را داشته باشید، صادقانه و از نگاه یک مدیر، کارتان را بررسی کنید. آیا برای انجام شغل و حرفه‌تان دانش، مهارت و تــــوانایی‌های کافی و لازم را دارید؟ واقع‌بینانه به خود نگاه کنید. اگر کارهایتان را به خوبی انجام می‌دهید و مهارت کافی را هم به دست آورده‌اید، آیا مهارت‌های لازم برای انجام نقشی مهمتر را نیز دارید؟ بیش از این پرسش‌ها به خود بیندیشید؛ برای کسب این مهارت‌ها و توانایی‌ها چه هزینه‌هایی را به سازمان تحمیل کردید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها، وجود شرایط مطلوب برای دریافت سمتی بالاتر است، برای آن تلاش کنید و اجازه ندهید که فرصت‌ها و توانایی‌های شما هدر بروند.

شغل خود را خوب انجام دهید: بارها شاهد آن بوده‌ایم که افراد، تقاضای کسب موقعیت‌های شغلی بزرگتر و بالاتری را دارند، در حالی که هنوز نمی‌توانند شغل کنونی خود را به درستی و بدون خطا انجام دهند. از این رو، بهترین و کوتاه‌ترین راه برای اثبات آنکه شما شایستگی ارتقا به سمت‌های بالاتر را دارید آن است که کار کنونی خود را با دقت و موفقیت انجام دهید. بدون شک فکر بعدی مدیرتان درباره شما این خواهد بود که به نظر می‌رسد این فرد بتواند کارهای بزرگتری را نیز انجام دهد.

مهارت‌هایتان را افزایش دهید: تنها به کسب یک سمت فکر نکنید، تصور کنید که آن را به دست آورده‌اید و ببینید که شرح وظایف و مهارت‌های لازم برای آن چیست. پس خود را برای شرایط کاری بالاتر آماده کنید. مهارت‌های جدید بیاموزید و داوطلبانه متقاضی  افزایش مهارت‌های خود باشید. البته مراقب فعالیت‌های سازمانی، پروژه‌های جدید و مسئولیت‌های ویژه نیز باشید زیرا آنها فرصت‌های خوبی برای کسب تجربه و مهارت و همین طور زمان مناسبی برای نشان دادن مهارت‌های شما به مدیران بالاتر نیز هستند.

از همکارانتان حمایت کنید: در هر محیط کاری، برخی افراد هم پیمان شما هستند. یعنی، از موفقیت شما حمایت می‌کنند. برخی دیگر، مخالف شما هستند. اما این مخالفت به معنای جنگ نابرابر برای کسب مزایای شما نیست. می‌توانید برای نزدیک شدن به ارتقای شغلی، از مزیت هم پیمان‌های خود استفاده کنید. بنابراین، لازم است تا روابط حسنه‌ای را با مدیر، همکاران یا هر کس مانند مدیر منابع انسانی که بتواند در ارتقا شغلی شما مؤثر باشد، برقرار کنید. البته باید در نوع ارتباط و انتخاب افرادی که با آنها هم‌پیمان می‌شوید، دقت کنید. محترمانه‌ترین روش‌ها را برای برقراری ارتباط با افراد انتخاب کنید. یادتان باشد که شما تنها نمی‌خواهید ارتقا پیدا کنید بلکه دیگر افراد نیز می‌خواهند قله‌های ترقی را کسب کنند. پس از موفقیت شغلی هم‌پیمان‌های خود حمایت کنید تا در زمان مناسب آنها نیز به کمک شما بیایند.

گره‌های کاری و مشکلات را بگشایید: هر کسی قادر است در برابر شرایط مختلف پاسخ منفی بدهد و مشکلاتی را ببیند اما کسانی که بتوانند راه‌حل برای شرایط مختلف کشف کنند اندک هستند. تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات سازمانی، کار افرادی است که هم‌زمان با افزایش دانش و تجربه به دنبال موفقیت هستند.

فرصت نخست را به هیچ وجه از دست ندهید: در دوران کاری هر فردی تعداد بارهایی که مدیران از او برای انجام کاری کمک می‌خواهند چند بار است؟ اگر به نخستین بارها پاسخ منفی بدهد آیا مدیران باز هم به او فرصت شرکت در کارهایی بالاتر از سمتش را خواهند داد یا به او نگاه مثبتی خواهند داشت؟ به عنوان یک مدیر میانی منصف پاسخ شما به این پرسش‌ها چیست؟ مسلماً به کارمندی که یک بار به شما پاسخ منفی داده است، دید مثبتی نخواهید داشت و بار دیگر با اکراه از او در شرایط ویژه کمک می‌طلبید. در حالی که کارمندی را که بار نخست پاسخ مثبت داده و به شما کمک کرده است می‌پذیرید که به دنبال بهانه‌جویی برای کار نکردن نیست و حتماً مشکلی برای او پیش آمده است که این بار نمی‌تواند کمک کند. حتی ممکن است مدیران به نحوه عمل خود در کار نخست شک کنند و رفتارشان را بازبینی کنند تا نیروی توانا و یاری‌دهنده‌شان را از دست ندهند.

کارهای بیشتری بر عهده بگیرید: از کارهای جدید و مسئولیت‌های بیشتر نترسید! آن را بر عهده بگیرید و توانایی‌های خود را محک بزنید. در شرایطی که مدیران از کارمندان کمک می‌خواهند، پذیرش پیشنهاد آنها و چنین وظایفی، بهترین فرصت برای نشان دادن قابلیت‌های فردی است. در این شرایط می‌توانید نظرهای فردیتان را مستقیم به مدیران منتقل کنید.

داوطلب شوید: فعالیت‌های داوطلبانه شیوه دیگری برای ایجاد زمینه ارتقای شغلی در محیط کار است. با این روش می‌توانید، دانش و ارزش کاری  خود را در سازمان به دیگران نشان دهید. به خاطر داشته باشید که وقتی در کارها داوطلبانه عمل می‌کنید، به این نتیجه خواهید رسید که مهارت‌های دیگر و قدرت حل مشکلات ویژه‌ای را نیز دارید.

دوره‌ای گزارش دهید: از کارهای روزانه، ماهانه، فصلی و … خود به مدیران گزارش دهید و رونوشت‌های آن را به مدیران بالاتر و مرتبط نیز ارائه کنید. حتی اگر مدیر شما گزارشی از نحوه عملکردتان درخواست نمی‌کند، او را در جریان کارهای انجام شده و برنامه‌های بعدی خود بگذارید. این فعالیت منظم نه تنها چهره دقیقی از کار شما مجسم می‌کند بلکه مدیران را در جریان مهارت‌ها و نوآوری‌های شما در وظایف به ظاهر تکراری و ثابت قرار می‌دهد.

اگر به مدیران بالاتر رونوشتی از گزارش کارتان ارائه نکنید، ممکن است آنها درباره عملکردتان اشتباه قضاوت کنند و اطلاع موثق و دقیقی هم نداشته باشند یا حتی احتمال دارد که افراد دیگر، اطلاعات متناقضی درباره کار شما به آنها گزارش کنند. نداشتن یک تصویر درست از یک فرد در محیط کاری باعث می‌شود که مدیران با درخواست‌های او از جمله حقوق بیشتر و مزایایش موافقت نکنند و فرد، سال‌ها در یک سمت ماندگار شود.

از بیان خواسته‌هایتان نهراسید: یکی از راه‌های از دست ندادن فرصت ارتقای شغلی بیان درخواست ارتقا به مدیران است چون شاید تصمیم‌گیرندگان درباره ارتقای شغلی یا واگذاری سمت جدید، اطلاعی از خواسته، آمادگی و توانایی‌های آن فرد نداشته باشند. بنابراین لازم است در فرصت‌های مناسب موضوع علاقه‌مندی به ارتقای شغلی و پذیرش مسئولیت‌های جدید را با سرپرست، مدیر یا هماهنگ‌کننده گروه خود در میان بگذارید.

در گروه‌ها و کارگروه‌ها عضو شوید: سعی کنید درگروه‌های حرفه‌ای و تخصصی و کارگروه‌های داخل سازمانی عضو شوید. انجمن‌ها و گروه‌های حرفه‌ای، مسیر مناسبی برای افزایش مهارت‌های حرفه‌ای و کاری را به شما معرفی می‌کنند. تنها عضویت و داشتن کارت شناسایی یک انجمن هم کافی نیست، بلکه مشارکت فعال در کارهای گروهی و فعالیت‌های خلاق و کسب و توسعه این مهارت‌ها نیز لازم است. البته سازمان خود را نیز از این عضویت مطلع سازید تا آثار این اقدام در واحدهای مختلف سازمان انعکاس یابد تا بخش‌های مختلف از توانایی‌ها و دانش شما آگاه باشند و در شرایط متفاوت از آنها استفاده کنند.

از همه نظر بخواهید: درباره کارهایی که انجام می‌دهید و نحوه چگونگی آنها از تجربه دیگران استفاده کنید. درباره کارهای جدیدتان هم ارزیابی دیگران را جویا شوید. مهم نیست که فرد در چه سمتی کار می‌کند بلکه ممکن است از مساله‌ای اتفاقی آگاه شده باشد که در انجام کارهای شما بعدها گره‌گشا باشد. با این کار نه تنها ارزیابی دیگران درباره کار و شخصیت خودتان را به دست می‌آورید بلکه آنها را متوجه علاقه خود به پیشرفت و بهتر انجام دادن کارها می‌کنید و در شرایط ارتقا در ذهن مدیران خواهید بود تا شما را برای کاری پیشنهاد کنند و همکاران نیز در صورت ارتقا با شما سر جنگ و رقابت نداشته باشند.

شما موفق شدید؛ ارتقا یافتید!

 با باور به توانایی‌های خودتان، همکاری مدیران و نگاه مثبت همکاران بالاخره توانستید ارتقا پیدا کنید. هرچند باید از پیش برای این موقعیت هم برنامه‌ریزی می‌کردید اما اکنون در شرایط واقعی به موفقیت و ارتقایی که انتظار داشتید رسیده‌اید. نترسید! کسی که راه دشوار ارتقا در سازمان بزرگی چون اداره شما را طی کرده است، نه تنها توانایی مدیریت را دارد بلکه می‌تواند مسیری بهتر از مدیران پیشین را با اتکا به تجربه‌های آنها در پیش بگیرد.

تحقیقات نشان داده است که زنان در سمت‌های مدیریتی بیش از مردان احساس فشار کاری دارند و فکر می‌کنند همکاران و کارمندان انتظار شکست آنها را دارند. این تفکر می‌تواند روند موفقیت شما را مختل کند اما اگر همان گونه که تا رسیدن به جایگاه خود به توانایی‌هایتان باور داشته باشید و تلاش کنید، موفق خواهید بود.

از همان لحظه نخستین کارتان در سمت جدید با کارمندانتان شفاف صحبت کنید تا آنها انتظارات شما را بدانند و سردرگم نباشند. سپس سعی کنید نوع ارتباط جدید آنها با خودتان را بشناسید تا از روابط پیشین برای بهبود کار استفاده کنید و به آنها فرصت فکر کردن درباره سوء استفاده از روابط گذشته‌تان را ندهید. از باد نبرید که نه تنها هنوز باید بیاموزید بلکه وظیفه آموزش دادن نیز به فهرست مسئولیت‌های شما اضافه شده است.      

گوشواره

نداشتن تصویری درست از یک فرد در محیط کاری باعث می‌شود که مدیران با درخواست‌های او از جمله افزایش حقوق و مزایای موافقت نکنند و فرد، سال‌ها در یک سمت ماندگار شود.

تحقیقات نشان داده است که زنان در سمت‌های مدیریتی بیش از مردان فشار کاری احساس می‌کنند. آنها فکر می‌کنند همکاران و کارمندان منتظر شکست کاریشان هستند. این تفکر می‌تواند روند موفقیتشان را مختل کند اما اگر همان گونه که تا رسیدن به جایگاه مدیر به توانایی‌هایشان باور داشته باشند، موفق خواهند شد.

 منبع: مجله بهداشت زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

محبوبترین مطالب