هر فردی عادتهای ویژه و خاص خودش را دارد. برخی از این عادتها – چه برای خود فرد و چه برای اطرافیان او – مطلوب و برخی نامطلوبند. مادران شاغل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها هم عادتهای نامطلوبی دارند که بیش از اطرافیان خودشان را در معرض خطر فشار استرس و اضطراب قرار میدهد و در بلند مدت نه تنها به آنها آسیب وارد میکند، بلکه به «معضل» تبدیل میشود. شناخت و آگاهی از این عادتها میتواند به آنها کمک کند تا با ترک تدریجی چنین رفتارهایی کمتر درگیر مشکلات ذهنی و جسمی شوند و به خانوادهها و اطرافیانشان کمک کنند تا زندگی آرامی داشته باشند. به علاوه، این رفتارها باعث میشود تا فرد از زمانهایی که با خانوادهاش سپری میکند نیز لذت نبرد. برای شناخت این عادتها این یادداشت را از دست ندهید.
- چک کردن ایمیل پیش از خواب: زمانی که دندانهایتان را پیش از خواب مسواک میزنید بر این وسوسه غلبه کنید که یک بار هم سری به ایمیلتان بزنید تا برای فردا برنامهریزی دقیقتری داشته باشید. این کار، خواب و استراحت شما را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. نور گوشی یا تبلت شما، تولید هورمونهای ملاتونین را کاهش داده و مغز شما به جای حرکت به سوی استراحت دوباره با مطالعه درباره اینکه فردا چه کار باید بکنید، به کار میافتد. به هر حال شما تا فردا صبح نمیتوانید کاری انجام دهید، در نتیجه پس بررسی ایمیلهایتان و کارهایی که باید انجام دهید، فایدهای ندارد و تنها آرامش در خواب را از شما سلب میکند.
- وعدههای غذایی متفاوت نپزید: کودکان زودتر غذا میخورند و همسر شما دیرتر به منزل میرسد. حتی نوع غذای مورد علاقه همسر و فرزندان شما با هم فرق دارد و شما برای آنها غذای متفاوتی درست میکنید. این کار نه تنها وقت شما را بیشتر میگیرد بلکه خستگیتان را افزایش میدهد. بهتر است غذاهای شبیه به هم درست کنید. مثلاً از همان نوع موادی که برای ماکارونی استفاده میکنید، برای وعده دیگر ساندویچ بسازید تا انرژی و زمان کمتری صرف کنید یا یک نوع غذای مورد علاقه همه را درست کنید.
- نظافت غیرضروری انجام ندهید: زوجهای شاغل زمان کمی برای با هم بودن و برای فرزندانشان دارند، پس نظافت را باید در موارد ضروری و بر اساس اولویتها انجام داد. نظافت شخصی و ظروف خانه در اولویت هستند و جارو و دستمال کشیدن در مرحله بعدی ضرورت قرار دارند. اگر توانایی مالی پرداخت حقالزحمه کسی را دارید، به طور منظم و دورهای کارها را به او بسپارید، وگرنه نظافت همه جانبه منزل را ماهانه یک بار و کامل و دقیق با کمک همه اعضای خانواده انجام دهید.
- فهرست مهمانانی را که دوستشان ندارید، از ذهنتان پاک کنید: شما بهتر از همه، اسامی کسانی را میدانید که در پاسخ به این پرسش مطرح میشوند: « آیا واقعاً باید آنها را برای شام دعوت کنیم؟» همین جا توقف کنید. زمان شما محدود است. آخر هفتهها، تعطیلات و شبها زمان استراحتتان برای لذت بردن و شادی در زندگی است و باید این مواقع را با کسانی که دوست دارید سپری کنید. زمانتان را با کسانی که جدل میکنند و فرصت شادی را از شما میگیرند سپری نکنید.
- برای تعطیلات برنامههای متعدد نریزید: از کودکی خود چه چیزی را بیش از همه به یاد دارید؟ آیا انواع غذاها و مکانهای مختلفی را که در یک سفر دو روزه رفتهاید به خاطر سپردهاید؟ تنها یک سفر را به یاد دارید که در آن با کودکان بازی کردهاید. پس قرار نیست هر سفری برای تفریح سرشار از برنامههای متعدد باشد. تنها یک برنامه که در آن برای کودکان، همسرتان و حتی خودتان وقت کافی بگذارید میتواند در خاطرات همه شما به عنوان یک آخر هفته یا سفر خوب به یاد بماند.
- هنگام حضور در خانه و دفتر به دیگری نیندیشید: وقتی در بین کارهای روزانه دفتر کارتان هستید به مشکلات درسی بچهها و غذای شب فکر نکنید. وقتی به خانه آمدید، آشپزی میکنید یا به درسهای بچهها میرسید، به دنبال راهحل برای مشکل کاریتان نباشید. اگر این توصیهها را جدی نگیرید، مغز شما بیش از حد خسته میشود و دیرتر به پاسخ مشکلات میرسد. نوآوری و بازده آن کاهش مییابد و آستانه تحمل شما پایین خواهد آمد.
- از شنبه به فکر جمعه نباشید: از ابتدای هفته به دنبال برنامه مشخص آخر هفته نباشید زیرا هر روز ممکن است برنامه کاری و خانوادگی شما به دلیلی تغییر کند. شاید یکی از همکاران شما بیمار شود یا رئیس از شما بخواهد که آخر هفته نیز کار کنید. شاید خانوادهتان برنامه بهتری را پیشنهاد کنند یا به جای اینکه کسی را دعوت کنید، شما به مهمانی دعوت شوید.
- برای کار و خانه برنامههای ایدهآل ننویسید: اگر بخواهید همزمان مسئولیت کار و خانه را با هم داشته باشید، منطقی باشید؛ نمیتوانید در هر دو همزمان بهترین باشید. باید برنامههایی متعادل و انعطافپذیر بنویسید که قابلیت تغییر در آنها وجود داشته باشد. اولویتتان را مشخص کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. بر اساس شرایط و علایقتان با هم برنامه بنویسید تا هم راضی باشید و هم برای قانع کردن دیگران بتوانید بهترین دلایل را بیاورید. وقتی اولویت مشخص کردید، متوجه میشوید روی بعضی کارهایی که اولویت ندارند، زیاد وقت صرف میکنید. مثلاً بعد از بچهدار شدن بهتر است تماشای تلویزیون را کمتر کنید.
- خودتان را مقصر ندانید: زنان شاغل با خود میاندیشند که کارهایشان را درستی انجام نمیدهند. این عادت فکری نادرستی است. نباید با خود بیندیشید که سرماخوردگی فرزندتان یا کم شدن درآمد این ماه شما به دلیل نادرستی رفتارتان و نامنظمی برنامهتان بوده است. بلکه هر اتفاقی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تنها شما مقصر نیستید و حتی همه افراد هم حق دارند اشتباه کنند.
- خودتان را فراموش نکنید: زنان، به ویژه زنان شاغلی که فرزند دارند بیشتر این اشتباه را مرتکب می شوند که هویت فردی خود را فراموش میکنند. این مساله یک عادت فکری است که باید هر چه سریعتر آن را کنار گذاشت.
- توجه نکردن به مصرف مواد غذایی: زنان چه شاغل و چه خانهدار در این عادت با هم مشترک هستند. آنها برای فرزندان و همسرشان بهترین غذاها و میوهها را کنار میگذارند و کمتر خودشان آنها را میخورند. نه تنها کمتر مواد غذایی مصرف میکنند بلکهدر مصرف ویتامینها سهلانگاری میکنند.
- ورزش نکردن: زنان شاغل به بهانه کمبود وقت و توجیه دوندگی روزانه کمتر به ورزشگاهها و باشگاهها میروند. در حالی که آنها به دلیل تحرکهای نادرست مانند درست نبودن صندلی و میز کارشان یا بلند کردن کودکان و فشار بر زانو و کمرشان بیشتر در معرض آسیب هستند و ورزش یکی از بهترین و کم هزینهترین راههای پیشگیری از بیماری است. البته لازم نیست هر روز خیلی سخت ورزش کنید تا سلامت باشید. گاهی استراحت در خلال آنها نیز مفید است. سه یا چهار روز در هفته ورزش کردن نیز اندام شما را روی فرم نگه می دارد. اینکه هر روز ورزش سبک داشته باشید، ایده بسیار خوبی است. اما انجام ورزش های سخت را فقط به چند روز در هفته اختصاص دهید.
- استرس داشتن برای مسایل کوچک: مادران شاغل به اندازه کافی در معرض استرس هستند و بیش از این نباید خود را در معرض استرس قرار دهند. برای انجام نشدن یک وظیفه ساده روزانه در محل کار یا زمان نداشتن برای آشپزی امشب در خانه به خود فشار وارد نکنید. خطا در کار امری عادی است و گذراندن امشب با غذاهای حاضری هم تنوعی در برنامه غذایی شما به حساب میآید. اضطرابهای مزمن منجر به بیماریهایی همچون ناراحتیهای قلبی میشوند. اما استرسهای کوچک میتوانند تاثیر مثبت نیز داشته باشند، به طوری که شما را مجبور میکنند تا کارهای خود را به انجام برسانید و در انجام آنها موفق باشید.
- استفاده کردن از کیفهای دستی سنگین: بیشتر خانمها عادت دارند هر روز بار سنگینی را روی شانههای خود حمل کنند و به این ترتیب سلامت خود را به خطر میاندازند. حمل دفتر و غذا، وسایل بچهها و بسیاری وسایل دیگر روزانه امری ضروری به نظر میرسد اما شاید اثرات این کار را به مرور خواهید دید و متاسفانه دچار کمر درد شدید، گردن درد و حالت نامناسب اندام میشوید.
اگر این توصیهها را جدی نگیرید، مغز شما بیش از حد خسته میشود و دیرتر به پاسخ مشکلات میرسد. نوآوری و بازدهتان کاهش مییابد و آستانه تحمل شما پایین خواهد آمد. پس چنین عادتهای نادرستی را کنار بگذارید تا به خود و اطرافیانتان در بلند مدت خدمت کرده باشید.
منبع: مجله بهداشت زنان









